Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

c-extensie

• marit

Wie heeft er ervaring met het laten plaatsen van een extensie ? Wil dit graag voor orkestwerk, maar hoe klinkt mijn bas daarna ??? En hoe klonk die lage snaar ?

• wolf eekhof

Hangt erg af van de bas. Bij een kleinere bas zou ik er nooit aan beginnen, dan krijg je geen klank. Maar met veel bassen kan het heel goed. Dan is resultaat prachtig.

Er bestaan verschillende systemen. Of met kleppen, dan ligt er een cylinder naast E-snaar met kleppen die je grijpt alsof je een vijfsnarige bas bespeelt.

Het andere systeem heeft een verlengde toets ‘boven’ de stemsleutels. Daarbij zijn dan kleppen, waarmee je de snaar kan afklemmen op cis,d of es.

Bij elk systeem kan je de snaar definitief afklemmen op E, zodat je de bas kan blijven bespelen als 4-snarige bas.

Bij het eerste systeem meer mogelijkheid voor techniek, snelheid dus. Maar hier gaat het nogal eens rammelen. Het moet regelmatig gesteld worden.

Tweede systeem is van hout en degelijker. Bij snelle passages zet je je vingers op de verlengde toets. Kan goed, maar wel vermoeiend, ziet er uit of je naar iemand achter in de zaal zwaait.

Welk systeem je ook kiest, het moet door een vakman worden geplaatst.

Bijvoorbeeld in Amsterdam door Harry Janssen. Kan je er ook prima in adviseren.

Succes!

• john van lierop

Hoi Marit,

Wolfs verhaal klopt precies het enige wat ik kan zeggen is dat er een paar mensen zijn die een metalen extensie maken. Die van Peter Barnaby uit Engeland is de beste met vrijwel geen bijgeluiden, Harry Jansen kan je ook daarover advies geven

Succes John van Lierop

• Kim Soepnel

Dag Wolf,

Over je opmerking over kleine bassen met C-extensie:

Heb je weleens een kleine bas met C-extensie gehoord en was het geluid inderdaad minder dan bij een grotere bas?

Groetjes,

Kim

• Ton Leurs

Ben jij John van Lierop die in Echt gewoond heeft?

Ik zou graag dringend met jou of Chantal in contact willen komen.

Groet,

Ton Leurs

• kees kos

Ha Kim,

je plaatste een wat kritische opmerking overC-extensie.

Inmiddels is de startpagina contrabas opgeheven.

Succes nog met je kritiek :}