Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

problemen contrabas 1/2

• D Verburg

Hallo allemaal,

ik ben sinds een klein jaartje in bezit van een relatief kleine contrabas (1/2) en ben daarop aan het oefenen om slappingbass te kunnen spelen die veel in de rock en roll en rockabilly style gebruikt word.

Na aanschaf van slapsnaren en een verhoging van de brug was deze bas klaar voor gebruik.

Maar toch voelt het niet helemaal goed aan, met name de E en de G snaar zijn vaak lastig aan te trekken.

In het begin dacht ik dat het aan mij lag maar een jaar verder heb ik er nog steeds moeite mee, terwijl de middelste snaren wel lekker gaan.

Ik denk dat de brug toch iets hoger moet.

Sinds twee weken heb ik er een groot probleem bij.

Mijn brug is om ver gevallen tijdens het spelen en sindsdien verloopt hij continu en als ik telang doorspeel valt hij net zo hard weer om.

Ik heb nu al menig keer de snaren opnieuw gesteld, maar het mag niet baten.

Dus mijn vraag betreft weet iemand of er in de omgeving van Utrecht iets is (verder kan ook wel), waar ik eens naar mijn brug kan laten kijken (of heet het Kam) zodat deze opmaat gemaakt kan worden of vervangen.(het liefst klaar terwijl ik wacht).

En heeft iemand een goede tip voor het steeds omvervallen van mijn brug/kam.

Graag wil ik ook de poot vervangen daar deze voor de slapstyle te slap is.

Eigenlijk zou ik misschien een grotere bas moeten hebben, maar deze zijn vaak duur tenzij je een zgn triplexbas aanschaft, maar het voordeel van een kleinere bas

is dat hij wat makkelijker mee te nemen is.

Daar ik nog vrij weing ervaring met snaren heb, vraag ik me af welke snaren bij uitstek geschikt zijn voor de slap techniek.

Ik heb nu snaren van zo`n ca 100 euro aangeschaft maar omdat ik nog moest leren omgaan met de bas vond ik het niet echt nodig om hele duure aan te schaffen, qua gebruik bevallen me wel maar heb geen ervaring met andere.

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen over mijn problemen en tips heeft voor reparatie en aanschaf van onderdelen(adressen).

Mvg Dennis.

• Piet

Hoi .

Je kan eens naar Lucas Suringar gaan in Almere.

Andy Warholstraat 11 3128 LA Almere.

0365452527 0624526123.

Als hij het niet kan oplossen kan niemand het.

Succes Piet.

• Joris

Misschien is een bezoek aan de basdag in mei wat voor je.

Kijk op:

http://www.contrabas.net/

• D Verburg

Piet bedankt voor je reactie ik zal de gegevens van je bewaren.

Werkt deze man in een winkel en heeft hij toevallig ook een website.

Ben een beetje nieuw in deze wereld en heb er dus nog geen kaas van gegeten.

Heeft hij ook begrip voor de zgn slap techniek zodat hij het gebruik van mijn bas en daarmee de belasting goed kan inschatten.

Ik heb mijn bas eerder laten aanpassen maar ben daar nooit echt tevreden over geweest, nu ik iets meer ervaring heb, zie ik wel dat mijn bas in de huidige situatie

veel te lijden heeft en het een kwestie van tijd is dat hij door zijn hoeven zakt.

Vandaar dat ik ook de poot verstevigd wil zien, maar eerst de brug problemen maar

oplossen.

In ieder geval bedankt, mvg Dennis.

• Piet

Ja Dennis zijn side is www.wfdb.nl

Groet piet .Succes weer.

• René

Hoi Dennis,

Behalve de afstelling van je bas kan het ook met je techniek te maken hebben. Je hebt het al over trekken aan de snaren. Slappen op de contrabas klinkt misschien wel wild maar de techniek hiervoor is toch wel subtiel. Maar het is goed te leren! Je kent vast wel youtube.com. Typ als zoekterm: slap bass lesson rockabilly. Je ziet dan wat van Lee Rocker; goeie bassist maar weinig informatieve filmpjes en van Scott Hinds. Hij laat aardig de beginselen zien. Een geweldige bron van informatie is het messageboard van www.rockabillybass.com. Stel gerust vragen, nieuwelingen worden altijd vriendeleijk geholpen! Succes!

• D Verburg

Ik heb me eral voor opgegeven, lijkt me bijzonder leerzaam en leuk.

Bedankt voor de informatie, mvg Dennis Verburg.

• D Verburg

Ja ik heb eens goed gekeken naar wat filmpjes en moet toegegen dat ik een stuk

harder aan de snaren lijkt te trekken.

Ik weet niet of het daaraan ligt, want het is zeker een half jaar goed gegaan.

Maar sinds dus de brug een keer gevallen is blijft het gebeuren.

Ik heb er nu een paar rubbers onder gezet en ben van het probleem af, maar

volgens mij komt dit het geluid niet echt te goede.

Ik heb zeer veel moeite soepeltjes bas te spelen, zou dit door het formaat van de

bas kunnen komen ivm de snaarspanning.

Ik heb een kleine bas (1/2) deze was van origine niet ingericht voor slap.

Ik heb eens mogen oefen op een 3/4 bas waar precies dezelfde snaren opzaten en dan lijkt het wel of je hand bij het tikken op de toets veel lekkerder terug veerd.

Nou ben ik nog netpas bezig en techniek ontbreekt dus nog, maar ik had er wel een

beter gevoel bij, maar ben juist zo trots op die kleine bas.

Mvg Dennis.

• René

Hallo Dennis,

Vervelend voor je dat je er niet goed uitkomt. Het klinkt alsof je snaren veel te slap zijin. De meeste slappers houden van een wat lagere spanning maar te laag is ook weer niet goed. Dat je kam omvalt of van z'n plaats gaat is vreemd. Normaal staat er genoeg spanning op, ook met slapsnaren, om dit niet te laten gebeuren. Zijn de snaren die je gekocht hebt niet bedoeld voor een 3/4 bas? Als dat zo is kan daardoor je te lage spanning misschien verklaard worden.

Zit de stapel nog in je bas? Dat is een rond stokje dat in je bas tussen het voor- en achterblad staat, vlakbij je kam.

Rubber onder je kam is zeker geen goeie oplossing, dat is funest voor het geluid. Wat wel schjnt te helpen is wat hars (voor een strijkstok) onder de voeten van je kam te doen.

Wat is het merk van je snaren?

Een halve bas is mischien handzaam maar 3/4 wordt toch het meest gebruikt, zeker in de rock ‘n’ roll en rockabilly. Triplex, of eigenlijk gelamineerde, bassen hebben voor bassisten in die twee stijlen juist meestal de voorkeur. Ik heb er overigens zelf drie!

Ik wil best eens naar je bas kijken, ik woon alleen iets onder Alkmaar.

• D Verburg

Rene wederom bedankt voor je reactie en je aanbod, ik hoop dat ik die nog even open mag houden.

Helaas ben ik op korte termijn niet echt qua tijd instaat om eens naar je toe te komen.

Wellicht kan ik van deze optie in de toekomst nog gebruik maken.

De snaren zijn afgeknipt omdat ze inderdaad voor een 3/4 bas bedoeld waren.

Het slappen gaat nu eigenlijk wel (dankzij de rubbers , behalve het geluid) goed.

Ik zou eigenlijk eens een tijdje moeten oefenen op een 3/4 om het verschil weer eens te voelen en te zien of me dat wat makkelijker afgaat.

De stok zit nog op zijn plaats.

Er komt als het goed is binnenkort iemand bij mij langs om er naar te kijken en

om samen wat te oefenen.

Tevens heb ik me ingeschreven om naar de basdag te gaan en verwacht dat daar

ook wel mensen zijn met wat goede adviezen.

Speel je zelf ook de rock en roll achtige bas methode of alles omdat je al 3 bassen

hebt.

Heb je evt nog een tip voor de snaren, mvg Dennis.