Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

feedback met piezo

• fred van gool

Hallo, daar ben ik weer een keer. Na de goede raad betreffende combo's voor

contras, ben ik overgegaan tot de aanschaf van de g&k 150s-112 en die bevalt

echt goed. Maar wat kun je allemaal doen tegen feedback van je piezo's.

Ik heb op de bas een k&k double big twin zitten (per snaar een piezo en bij de

e-wing ook een piezo), en vervolgens een 2-kanaals pre-amp, ook van k&k.

Bij een te groot volume wil hij gaan rondzingen. Wat afstand nemen van de combo

wil wel wat helpen maar soms is de ruimte wat te klein om wat sfstand te nemen.

Wie heeft er weer nuttige tips voor mij? Of moet ik naar een ander type pick-up?

Ik ben benieuw naar de reacties en vast bedankt.

fred van gool.

• Thijs Gorter

Hoi Fred,

Ik ken van jouw systeem de Big Twin niet uit eigen ervaring, de rest wel.

Het feedbacken van je bas kan veel oorzaken hebben, maar probeer de volgende stappen es uit en kijk of het beter wordt:

Ik zou es proberen om je element zonder de preamp in te pluggen. Nadeel is dat dan alleen de Big Twin of alleen de Bass Max (wat in je kam geklemd zit) het doet, maar wellicht heb je dan al een goede sound. Ik gebruik alleen de Bass Max en daar heb ik nooit een preamp bij nodig gehad, de sound werd er alleen maar minder van. Voordeel van deze stap is dat je weet hoe één van beide elementen neutraal klinkt. Dat is dan je uitgangspunt. Het nadeel is, is dat je K&K combinatie het alleen doet als je ze kunt mengen met je preamp.

Wil je toch persé je hele systeem benutten, kijk dan es of er binnenin je preamp trimpots zitten waarbij je het ‘mid’ wat kunt terugdraaien. En kijk dan ook gelijk wat je kunt doen met de mix van de beide elementen.

Je kan ook het mid op je combo wat terugdraaien, dat wil ook nog wel es helpen. Begin sowieso de hele toonregeling op 12 uur en draai mid terug.

En als laatste kun je ook een los equalizer pedaaltje kopen om vantevoren te bepalen wat je de versterker instuurt. Als je de schuiven in een smile zet (mid er uit en eventueel hoog en laag erbij) zou het al beter moeten worden.

Succes ermee en als het niet werkt mail je me maar…

Groeten, Thijs

• fred van gool

hallo Thijs,

de beste wensen nog van mij en lekker muziek maken hoor.

ik heb aardig wat gehad aan je ideeen. zonder preamp werkt meteen beter,

en voor het volume hoef ik het niet te laten.we maken licht versterkte acoustische muziek ik heb nu de bass max piezo alleen in

gebruik bij de e-wing en dat klinkt gewoon beter.

bedankt nog en als ik nog eens wat wil weten meld ik me weer Thijs.

groetjes fred.